blog

Marlène Geskes

Afdelingshoofd ICT GR IJsselgemeenten

Persoonlijke terugblik

Op 11 september heb ik deelgenomen aan het iBestuur Congres. En wat een heerlijkheid dat het digitaal was. Ik heb vrijwel mijn hele werkende leven in een auto of een vliegtuig doorgebracht en blijf nu het liefst op kantoor of tegenwoordig thuis.


Dus als het niet digitaal was geweest, was ik er niet heengegaan. En dat zal voor meer mensen gelden want ik begreep dat er veel meer toehoorders waren dan ooit tevoren. Daarnaast was het ontzettend goed georganiseerd en daar word ik vrolijk van. De digitale kwaliteit van de sessies was goed, alsof ik naar de tv keek, het timemanagement ook goed geregeld en vooral de toegankelijkheid, met het aanmelden en deelnemen aan de door mij gekozen sessies: prima organisatie. Alles was voor mij overzichtelijk op het scherm terug te zien. Advies: nooit meer anders doen.

Het iBestuur Congres (digital only!) was goed georganiseerd: “De digitale kwaliteit van de sessies was goed, alsof ik naar de tv keek.”

Dat de verkeersbewegingen sinds de uitbraak van COVID-19 zijn veranderd gold dus niet alleen voor dit congres, het kwam ook aan de orde in de sessie ‘Onderweg naar morgen’. Modellen werden getoond van minder files, minder verkeer, iets dat ook nu nog steeds zo is. Mogelijk ook in de toekomst. In deze sessie werd gesproken over MaaS-apps (Mobility as a Service). Het advies is om meer private partijen samen met overheidsorganisaties hun krachten te laten bundelen voor dergelijke oplossingen. Hierdoor kun je persoonlijke voorkeuren integreren met plannen, boeken, reizen, aanpassen en betalen. Vakantie, werk en andere privéactiviteiten via één oplossing. Diverse lagen gegevens en gewenste interacties voor gebruikers vanuit één platform. Door tevens gebruik te maken van artificial intelligence kunnen er op basis van én historische én actuele data voorspellingen gedaan worden over opstoppingen, aankomsttijden, enzovoort. 


Er werd geconstateerd dat de overheid voor het eerst heeft ingegrepen op gedrag door COVID-19, terwijl er normaal wordt ingegrepen op de economie. En dat hieruit lering kan worden getrokken over het sturen van gedrag en hoe mensen andere routines wel zullen adopteren. Een voorbeeld is dat consulten in de gezondheidszorg nu ook online plaatsvinden. Dat er behoefte is aan klantgerichte mobiliteit in plaats van aanbodgestuurd en dat hybride werken zal blijven bestaan. Thema’s die eerder niet voor mogelijk werden gehouden.

Thomas Niessen: “Gaia-X bouwt aan een betrouwbare, 

onafhankelijke digitale infrastructuur voor Europa.”

Een leerpunt voor mij was dat door diverse sprekers de term Digitale Inclusiviteit gebruikt werd. Ook de staatssecretaris Knops sprak hierover. Een term die ikzelf nog niet gebruikte, ik had het in mijn werk altijd over de power-user. Maar het fenomeen digitale inclusiviteit is beter en duidelijk. Leraren op basisscholen, doe er wat aan bij uw doelgroep, overheid, u ook voor iedereen, en wij als ICT-dienstverlener ook naar onze gebruikers toe. In deze veranderende wereld, is zorgen dat iedereen meekan een prioriteit.


Als techneut en oude rot in het ICT-vak ben ik ook enthousiast geraakt voor Gaia-X. Men streeft naar het bouwen van een betrouwbare, onafhankelijke digitale infrastructuur voor Europa. Als tegenhanger van wat er in Amerika gebeurt. Als dit er is en als het doet wat men nu belooft, vind ik dit zeker interessant. 


Het voordeel voor de organisaties die zich erbij aansluiten:

• security en privacy zijn dan geregeld en alle deelnemers profiteren ervan;

• het gebruik van data is goed geregeld, en gebruik van diverse services (bijvoorbeeld artificial intelligence) wordt ondersteund;

• de toegang voor zowel organisaties als leveranciers is gestandaardiseerd;

• de compliancy: certificering en accreditatie zijn geregeld;

• afhankelijkheden van leveranciers worden vermeden;

• er ontstaat een ecosysteem met zoveel mogelijk open source oplossingen;

• high performance wordt gegarandeerd.


Het initiatief is gestart in Duitsland maar is zeker geen Duits feestje, maar wel degelijk iets waar wij allen in de EU aan kunnen deelnemen en van kunnen profiteren.

Sessie ‘Onderweg naar morgen’: Mobiliteit staat sinds corona op zijn kop. De inzet van AI kan helpen!

Ook interessant was de workshop ‘Ethiek, grondrechten en digitalisering: hoe concreter, hoe beter’. Mooi om te zien dat er gemeenten zijn, onder andere Nijmegen, die hier al over hebben nagedacht. Iets dat vooral belegd moet worden bij het bestuur. Een routekaart met privacy by design kan een oplossing zijn.


Waar ik naar uitkeek was de sessie over Working Apart Together. Temeer omdat deze gegeven werd door mijn vroegere werkgever IBM. Ik weet dat IBM mooie, grote en robuuste oplossingen heeft voor samenwerken. Echter miste ik de oplossingen waar wij als gemeentelijk servicecentrum mee uit de voeten kunnen. Gewone eenvoudige oplossingen voor eindgebruikers. Iets dat onze gebruikers thuis gebruiken en ook op het werk graag willen terugzien. De gehele Office365-omgeving met Teams en alle aanverwante apps voldoet mijns inziens meer aan de vraag die wij als (gemeentelijke) markt hebben. Al met al een goede visie maar wellicht meer geschikt voor centrale overheid.

Deel deze column: