De frisse blik van Kirsten van der Meulen

‘Informatiemanagers zijn bruggenbóuwers, geen bruggen’

Kirsten van der Meulen (28) is junior strategisch informatieadviseur bij de gemeente Rotterdam. Ze won de pubquiz op het iBestuur Congres. Reden genoeg voor een kennismaking. En haar vragen: hoe kijkt zij naar de digitale overheid? Ze wil zich graag hard maken voor meer kennisdeling binnen de digitale overheid. En heeft direct een aanbod én een vraag.

Door Mariëlle de Groot

Beeld Max Sumrall

Ze haalde zowel een master in Business Information Systems – bedrijfsinformatica - als een master in Human-Technology Interaction – psychologie en techniek - aan de TU Eindhoven. Het combineren van de harde en zachte kant is voor haar de toekomst. “Wat mij dan ook verbaast aan de digitale overheid is dat de ontwikkeling van de informatievoorziening zo gesplitst is; overal is iemand voor. Iedereen is verantwoordelijk voor een deel en niemand voor het geheel. Al dat onderling afstemmen tussen de disciplines kost ook nog eens veel tijd; dat kan veel efficiënter.” 


Trots is ze daarom op het Rotterdamse UX-Lab, een laagdrempelige testfaciliteit. “We laten de opdrachtgevers en ontwikkelaars daarin zien hoe makkelijk en belangrijk het is om gebruikerstesten te doen. Loop bij wijze van spreken bij iemand langs, laat je ontwerp of product zien en vraag: is dit wat je bedoelde?’ Natuurlijk kun je ook een UX- testbureau inschakelen, het belangrijkste is dát er getest wordt.”


Na haar studie wilde ze graag een traineeship doen om haar kennis te leren toepassen in organisaties en de nodige werkervaring op te doen. Ze koos voor het informatiemanagement traineeship van de G4 (Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht). “Je ziet goed verschillen en overeenkomsten in hoe verschillende steden digitalisering hebben ingericht.” Ze ontdekte dat de gemeentelijke organisaties veel groter zijn dan ze verwachtte. “Ik verwachtte dat er een paar honderd mensen bij een grote gemeente zouden werken, maar bij alleen de G4 al bleken ruim 35.000 mensen te werken! Ik vraag me na drie jaar overheid nog steeds wel af: wat dóen al die adviseurs en managers?”


Doeners

Tijdens haar traineeship ontdekte ze dat de Rotterdamse werkcultuur van ‘niet lullen maar poetsen’ het best bij haar past; ze houdt van echte doeners. Ze ging aan de slag als informatieadviseur bij Stadsbeheer en adviseert over ICT-oplossingen bij vragen van vakafdelingen. Bijvoorbeeld ICT-oplossingen voor gladheidsbestrijding. Inmiddels is ze junior strategisch informatieadviseur, en wil ze leren op een meer strategisch niveau waarde toe te voegen. “Door vooruit te kijken: wat willen we in de toekomst? En vervolgens: hoe maken we dat concreet in de projecten die we gaan uitvoeren?”

De mensen die ik het meest inspirerend vind, hebben als doel zichzelf overbodig te maken, zodat ze met nieuwe uitdagingen aan de slag kunnen

Wat ze wil veranderen bij de overheid? Als Van der Meulen het voor het zeggen had zouden ambtenaren meer kennis delen en meer naar zichzelf kijken. “Zeker omdat er zoveel mensen bij de overheid werken, is het belangrijk dat je kijkt of je nog waarde toevoegt. De mensen die ik het meest inspirerend vind, hebben als doel zichzelf overbodig te maken, zodat ze met nieuwe uitdagingen aan de slag kunnen. Informatiemanagement is niet de brug tussen business en ICT, maar bestaat uit bruggenbouwers. Het is toch geweldig als je een brug hebt gebouwd en je niet meer nodig bent? Als professional wil ik me dus continu blijven ontwikkelen om waardevolle bruggen te kunnen bouwen. ”


Vraag en aanbod

Ze wil zich graag hard maken voor meer kennisdeling binnen de digitale overheid. En ze heeft een aanbod én een vraag. “Als informatieadviseur moet je de verbinding zoeken, met de ICT-organisatie en met je klanten of opdrachtgevers. De vraag is daarbij is: ‘hoe doen we de goede dingen en hoe doen we de goede dingen goed?’ Dat betekent focussen op de juiste inzet van vaardigheden en methoden. Bij gemeente Rotterdam is daar een heel mooi demand & supply proces voor ontwikkeld. Daarmee zorgen we dat iedereen is aangehaakt bij de ontwikkeling van een ICT-oplossing. Zoals security, privacy en beheer. Dat is mijn aanbod om te delen. Daar kunnen andere organisaties echt wat van leren.” 


Ze heeft ook een vraag: “Wat we nog zoeken zijn manieren om de vragen die bij ons binnenkomen te prioriteren. We gebruiken daar een Business Informatieplan voor, maar het blijft lastig. Hoe zorgen we dat we de juiste kant opgaan, en de juiste prioriteiten stellen? Ik ben heel benieuwd hoe andere organisaties dat doen. Welke methoden gebruiken zij? En mag ik een keer meekijken in de praktijk om te zien hoe het werkt?”


Interesse in het demand & supply proces? Of heeft u een goed voorbeeld in of een methode voor het prioriteren van vraagstukken? Neem dan contact op met Kirsten via LinkedIn.

Eerste prijs

Kirsten won de pubquiz van het iBestuur Congres. Best knap als IBC-newbie, de vragen vroegen om best wat ‘iBestuur historische kennis’. Haar geheim? “Goed gokken en heel snel antwoorden, daar houdt Kahoot (meerkeuzevragenquiz) van en daar scoor je mee.” Daar kunnen de lezers vast hun voordeel mee doen.